ABC Pacjenta

Co to jest płytka nazębna?

Płytka nazębna funkcjonuje również pod nazwą płytka bakteryjna. W stomatologii opisuje się ją jako miękki nalot, który ściśle przylega do powierzchni zęba. Podstawą płytki są bakterie i ich produkty. Osad ten tworzy się zaraz po procesie mycia zębów. Praktyka stomatologiczna pozwala na bezinwazyjne i mechaniczne usunięcie płytki nazębnej. Czynność ta wykonywana jest przy użyciu szczoteczki do zębów, nici dentystycznej oraz specjalistycznych narzędzi, którymi posługują się specjaliści w gabinecie dentystycznym.

Pacjenci, którzy nieregularnie dbają o higienę jamy ustnej i nie badają stanu swojej płytki nazębnej, narażeni są na próchnicę i zapalenie dziąseł. Bakterie, które wypełniają płytkę nazębną, w połączeniu z kwasami, powodują spadek pH, co w konsekwencji prowadzi do próchnicy twardszych systemów komórek zęba.

Czym jest próchnica?

Próchnica spowodowana jest głównie przez nieprawidłowo prowadzoną higienę jamy ustnej. Jest to schorzenie, które dotyka twardych tkanek zęba. Polega na demineralizacji szkliwa i nieleczona prowadzi do złej kondycji miazgi zęba i tkanek, które okalają wierzchołki zębów.

Jak często powinno się szczotkować zęby?

Proces szczotkowania zębów powinien odbywać się po każdym posiłku i trwać minimum 2 minuty. Prawidłowe czyszczenie zębów ma odpowiedni schemat szczotkowania. Najlepiej wykonywać krótkie i łagodne pociągnięcia szczoteczką, które uwzględniają linię dziąseł oraz miejsca trudno dostępne, szczególnie w okolicy zębów tylnych. Warto również zwrócić uwagę na miejsca wokół plomb i wypełnień.

Jakiej szczoteczki używać?

Wśród stomatologów szczególnie polecane są szczoteczki o miękkim włosiu. Skutecznie usuwają płytkę nazębną i resztki pokarmowe. Dentyści rekomendują również szczoteczki, które posiadają mniejsze główki, ponieważ potrafią dotrzeć do każdego fragmentu jamy ustnej. Skuteczność także przynosi szczoteczka elektryczna, która wykonuje szybsze ruchy i ma okrągłą główkę, która dokładniej usuwa bakterie z powierzchni zęba. Jest szczególnie polecana osobom o ograniczonej zręczności manualnej.

Jak można zapobiegać próchnicy?

Aby utrzymać należytą higienę jamy ustnej, powinno się odpowiednio zadbać o dobrze zbilansowaną dietę, która będzie uboga w węglowodany i produkty zawierające cukry proste. Unikać również należy soków owocowych i owoców, białego pieczywa oraz słodzonych napojów. Warto także regularnie odwiedzać gabinet stomatologiczny. Próchnicy zapobiegać można poprzez fluoryzację, która wykonywana jest przez doświadocznych lekarzy dentystów.

Jakie są przyczyny i objawy zapalenia dziąseł?

Zapalenie dziąseł pojawia się, gdy nieleczona próchnica daje o sobie znać. Objawy podrażnienia dziąseł mogą powodować dyskomfort i złe samopoczucie Pacjenta, szczególnie gdy towarzyszy im zaczerwienie, obrzęk bądź krwawienie. Często Pacjenci skarżą się na nieświeży oddech lub uczucie niesmaku, a także uciążliwy świąd.

Kiedy po raz pierwszy iść do dentysty z dzieckiem?

O pierwszej wizycie u dentysty warto pomyśleć, kiedy nasza pociecha skończy 12 miesięcy. Tak wczesna konsultacja pomoże zarówno dziecku, jak i rodzicom oswoić się z gabinetem i nową sytuacją. Również lekarz dentysta może wcześniej zareagować na niepokojące zmiany w jamie ustnej dziecka i zapobiec rozwojowi próchnicy. Wizyty kontrolne u najmłodszych powinny odbywać się co 3 lub 4 miesiące.

Czy próchnicę mlecznych zębów trzeba leczyć?

Próchnicę każdych zębów należy poddać leczeniu, a w szczególności zębów mlecznych. Próchnica, która zaatakuje mleczaki, może rozprzestrzenić się następnie na zęby stałe. Nie należy usuwać zębów mlecznych, które opanowała próchnica, ponieważ może to zaburzyć rozwój innych zębów i prowadzić w konsekwencji do nieprawidłowego wyrzynania się zębów stałych. Leczenie chorych zębów mlecznych polega na aplikacji plomby.

Kiedy kupić pierwszą szczoteczkę?

Wybór pierwszej szczoteczki powinien nastąpić, kiedy dziecko ukończy pierwszy rok życia. Szczoteczka powinna posiadać miękkie włókna i być wymieniana co dwa miesiące. Jeśli dziecko ukończyło drugi bądź trzeci rok życia, lekarze polecają kupno szczoteczki elektrycznej, która pozwoli dziecku przyzwyczaić się do techniki mycia zębów i do specyficznego dźwięku warczenia. Tym sposobem będzie możliwa mniejsza obawa przed narzędziami dentystycznymi w gabinecie stomatologicznym.

Oprócz tego młodzi Pacjenci czują się bardzo doceniani przez dorosłych, gdy sami radzą sobie z myciem zębów. Pamiętać należy jednak, że dziecko do siódmego roku życia nie poradzi sobie z dokładnym myciem trudno dostępnych miejsc i powinno się je wspierać przy każdorazowym szczotkowaniu.

Kiedy można rozpocząć używanie nici?

Nić dentystyczna rekomendowana jest starszym dzieciom, które potrafią już samodzielnie i dokładnie szczotkować zęby. Osoby trzecie, które decydują się na czyszczenie nicią jamy ustnej u młodszych dzieci, mogą niestety zranić dziąsło, gdyż nie odczuwają wrażliwości na ciało obce w jamie ustnej. Ponadto młodsze dzieci posiadają mleczaki, których powierzchnia jest delikatniejsza i gładsza od zębów stałych, a ich rozmieszczenie luźniejsze. Do dokładnego czyszczenia wystarczy więc szczoteczka z miękkim włosiem.

Skąd się bierze zgrzytanie zębami?

Profesjonalna nazwa na zgrzytanie zębów to inaczej bruksizm. Jest to zjawisko, nad którym ciężko zapanować i zdać sobie sprawę, że dotyka właśnie nas. O istnieniu tej chiroby mogą przekonać nas niepokojące objawy w postaci startych zębów i porannego bólu mięśni żwaczy lub stawów skroniowo-żuchwowych. W skrajnych przypadkach objawom tym towarzyszy ból głowy. Lekarze przyczyn upatrują się w stresie, który prowadzi do przewlekłego napięcia mięśni gardła i żucia. Oprócz tego możemy słyszeć u osoby chorej chrapanie.

Pierwszym krokiem, który pomoże nam wrócić do dobrej kondycji zębów, są masaż mięśni i towarzysząca jemu terapia magnezem. Skuteczna jest także szyna relaksacyjna, która wykonywana jest indywidualnie dla każdego Pacjenta. W stomatologii nazywa się tak nakładkę elastyczną, która ochrania zęby przed ścieraniem i dba o prawidłowe napięcie mięśni. Jej noszenie zmniejsza również ryzyko chrapania i poprawia samopoczucie Pacjenta.

Jakie są zalety implantów?

Implantologia jest dziedziną stomatologii, która poprawia samopoczucie Pacjenta i usprawnia mechanizm narządu żucia. Po wstawieniu implantu Pacjenci wykazują większą pewność siebie i częściej się uśmiechają. Implanty przeciwdziałają zanikowi kości, ponieważ wypełniają braki zębowe. Stanowią również ochronę zębów zdrowych, ponieważ nie występuje wtedy konieczność szlifowania zębów sąsiednich.

Jedną z najważniejszych zalet jest przywrócenie funkcji naturalnego uzębienia, czyli polepszanie narządu żucia i swobody mówienia. Pacjenci również widzą poprawę w wyglądzie estetycznym, który znacznie wpływa na kształt twarzy. W przypadku bezzębia implanty całkowicie odbudowują utracone zęby i dają poczucie bezpieczeństwa podczas jedzenia. Każdy implant jest stabilny, wygodny i długotrwały, czyli nie wymaga poprawek i może służyć przez wiele lat.

Jak zwalczyć nieprzyjemny zapach z ust?

Przykry zapach z ust jest często objawem nieprawidłowo założonego wypełnienia lub nieleczonej próchnicy zębów. Niekiedy Pacjent odczuwa dyskomfort, który spowodowany jest niewłaściwym ułożeniem prac protetycznych. Elementy implantów mogą gromadzić resztki pokarmowe i złogi kamienia naddziąsłowego, co w konsekwencji może skutkować stanem zapalnym dziąseł. Wyżej wymienione czynniki są źródłem zaburzeń mikroflory jamy ustnej, która pojawiają się w postaci zajad lub infekcji grzybiczej. Można to zniwelować poprzez oczyszczenie jamy ustnej i podanie antybiotyku. Ważne jest również leczenie przeciwgrzybicze. Przyczyn nieprzyjemnego zapachu można również doszukiwać się w chorobach układu pokarmowego lub nieleczonej cukrzycy.

Czy kobiety planujące zajście w ciążę powinny wcześniej odwiedzić stomatologa?

Kobiety, które planują ciążę, powinny udać się na wizytę kontrolną u dentysty. Istnieje bowiem ryzyko, że nieleczone choroby jamy ustnej, m.in. próchnica, schorzenia dotyczące dziąseł, mogą negatywnie wpłynąć na przebieg i rozwiązanie ciąży. Bardzo ważnym procesem jest zabieg higienizacji, a w tym skaling i piaskowanie oraz uzupełnienie wszystkich braków w zębach. Wszelkie drobnoustroje zostają zlikwidowane i nie zagrażają zdrowiu matki i dziecka.

Czy pacjentkom w ciąży podajemy znieczulenie?

Pacjentka, która udaje się na leczenie stomatologiczne, musi poinformować lekarza o ciąży. Współczesna medycyna pozwala na leczenie kobiet w ciąży i dostosowuje do nich znieczulenia, które nie powodują skutków ubocznych. Najlepszym momentem na leczenie zębów jest drugi trymestr, ponieważ jest bezpieczny dla matki i dziecka. Kolejne trymestry są szkodliwe dla zdrowia ze względu na adrenalinę i stres, które mogą wywołać przedterminowe skurcze.

Na czym polega lakowanie zębów?

Lakowanie zębów to zabieg, który wykonuje się na zdrowych zębach. Polega on na pokryciu powierzchni zęba ochronną koszulką, zwaną lakiem, która zabezpiecza ząb przed próchnicą. Osłona w postaci laku izoluje ząb od bakterii i chroni przed zaleganiem resztek pokarmowych. Zawarty w laku fluor dodatkowo wzmacnia ząb przed czynnikami, które prowadzą do próchnicy. Lakować można zarówno zęby mleczne, jak i stałe, 3 lata po całkowitym wyrżnięciu.

Zabieg ten jest całkowicie bezbolesny i bezstresowy dla Pacjenta, ponieważ nie wymaga użycia narzędzi typu wiertło. Cały zabieg rozpoczyna się od dokładnego oczyszczenia zębów przez specjalistę, który następnie wytrawia bruzdy i aplikuje lak, który utwardza lampą stomatologiczną. Żeby mieć pewność trwałości laku, warto uczęszczać regularnie na wizyty kontrolne, przynajmniej co pół roku.

Czym się różni lakierowanie od lakowania?

Lakierowanie jest zabiegiem, który może być uzupełnieniem lakowania lub zabiegiem, który działa samodzielnie. Polega na zabezpieczeniu powierzchni wszystkich zębów fluorem. Przed aplikowaniem fluoru, dentysta oczyszcza dokładnie zęby i jamę ustną. Lakier ma za zadanie chronić zęby przed wszelkimi drobnoustrojami i leczyć początkowe fazy próchnicy. Przede wszystkim remineralizuje białe plamy, zapobiega nadwrażliwości zębów i dziąseł, regeneruje szkliwo i wspiera leczenie nadwrażliwości po innych zabiegach.

Na czym polega lapisowanie?

Lapisowanie natomiast jest nazywane w stomatologii również impregnacją i związane jest z leczeniem zębów mlecznych zaatakowanych przez próchnicę. Nie są to jednak przypadki łatwe, ponieważ dotyczą próchnicy u bardzo małych Pacjentów, którzy nie wykazują chęci współpracy. Impregnacja również wspiera leczenie zębów u dzieci z próchnicą okrężną, która objęła większy fragment tkanki twardej. Materiał, który stanowi podstawę impregnacji, to lapis będący lekiem bakteriobójczym. Hamuje więc rozwój próchnicy i zapobiega jej nasileniu. Lapisowanie jest zabiegiem bezstresowym i bezbolesnym. Trzeba jednak pamiętać, że lapis jest materiałem żrącym. Proces jego aplikacji należy powtarzać co trzy miesiące.