Chirurgia stomatologiczna

Jakie zabiegi wchodzą w skład chirurgii stomatologicznej?

Chirurgia stomatologiczna może wzbudzać lekki strach lub podenerwowanie ze względu na stereotypy dotyczące wyrywania zębów. Chirurgia stomatologiczna, owszem, zajmuje się zabiegami usunięcia zębów, lecz bliżej jej ku dziedzinie, która te zęby ocala. Chirurgia pomaga także w leczeniu kanałowym czy w zabiegach protetycznych. Stanowi także podporę, gdy Pacjenci decydują się na implant.

Jaki jest najlepszy moment na usunięcie ósemek?

Najlepszy przedział wiekowy, w którym można poddać się zabiegowi usunięcia zębów mądrości to czas między 16 a 22 rokiem życia. Ten przedział wiekowy jest odpowiedni ze względu na szybkie gojenie się ran i brak ryzyka pojawienia się komplikacji po zabiegu. Należy jednak pamiętać, że nawet u młodych Pacjentów może występować dyskomfort i lekki obrzęk, który zwykle doskwiera najbardziej po 48 lub 72 godzinach od wykonania zabiegu.

Czy konieczne jest usunięcie ósemek, kiedy Pacjent nie odczuwa żadnych dolegliwości?

Ósemki są trzecimi zębami trzonowymi i wyrzynają się jako ostatnie. Niekiedy w jamie ustnej mają one za mało miejsca, by w pełni wyrosnąć. Jeżeli łuk zębowy jest niewystarczający na zęby mądrości, wówczas ich wzrost zostaje zahamowany i takie ósemki mimo braku dolegliwości muszą zostać usunięte. Posiadanie ósemek może niestety wiązać się z infekcjami. Nie każda infekcja może być szczególnie odczuwalna, jednak kiedy Pacjent odczuje ból lub dyskomfort, to zęby mądrości mogą wówczas uszkadzać sąsiednie zęby, a nawet ich korzenie. Im dłużej ósemki rosną, tym bardziej zasadzają się w łuku zębowym i są cięższymi przypadkami do usunięcia. Dlatego lekarze zalecają ich usunięcie między 16 a 22 rokiem życia.

Jak wygląda implant?

Implant, o którym przeważnie wspominają lekarze swoim Pacjentom po usunięciu zęba, jest tytanowym wszczepem umieszczonym w kości żuchwy lub szczęki, który imituje korzeń zęba. Po wszczepieniu implantu następuje jego połączenie i integracja z naturalnym materiałem kostnym. Kiedy lekarz stwierdzi, że implant jest dobrze zamocowany i wygojony, decyduje się na przymocowanie korony na szczycie implantu.

Co zrobić, gdy brakuje materiału kostnego na wszczepienie implantu?

Żeby lekarz mógł ocenić, czy Pacjent posiada wystarczającą ilość materiału kostnego na implant, musi wykonać zdjęcie RTG. Taki materiał badawczy analizuje chirurg, który zajmie się odbudową zęba i wszczepieniem implantu. Doskonałym materiałem na implant może być zarówno własna kość, jak i mineralne kości bydła czy kość z banku tkanek. Aplikacja wszczepu jest dziś na bardzo zaawansowanym poziomie i jest coraz częściej wykorzystywana, obok standardowych zabiegów protetycznych, w nowoczesnych klinikach.

Czy rana po wyrywaniu ósemki jest szyta?

Szycie rany po wyrwaniu zębów mądrości jest zależne od umiejscowienia zęba zatrzymanego w łuku zębowym. Chirurdzy stomatologiczni często jednak decydują się na zszycie rany z powodu wystąpienia uszkodzenia mechanicznego. Szwy powinny być umieszczone w jamie ustnej zazwyczaj 7-10 dni, czyli do momentu wygojenia się rany. Nasi specjaliści dokładnie tłumaczą naszym Pacjentom, jak przebiega taki zabieg, jak postępować w czasie gojenia rany i kiedy przyjść na zdjęcie szwów.

Jak wygląda utrzymanie higieny jamy ustnej po zabiegu ekstrakcji?

Po usunięciu zęba należy zachować higienę jamy ustnej. Jeśli rana krwawi, należy zagryzać sterylną gazę przez 30 minut po usunięciu oraz nie jeść i nie pić przez 2 godziny. Lekarze także zakazują picia gorących płynów i jedzenia gorących posiłków danego dnia po ekstrakcji, aby zmniejszyć ryzyko krwawienia. 48 godzin po zabiegu powinno się omijać wrażliwe miejsce przy płukaniu i szczotkowaniu. Nie wskazany jest również wysiłek fizyczny. Nie należy również palić papierosów, gdyż zwiększa to ryzyko powstania suchego zębodołu, czyli następuje utrudnione gojenie się rany co skutkuje dość silnym bólem i długotrwałym gojeniem.