Periodontologia

Czy paradontozę się dziedziczy?

Niemożliwe jest dziedziczenie paradontozy po naszych przodkach. Dziedziczenie chorób stomatologicznych może dotyczyć chorób dziąseł.

Jak uniknąć paradontozy?

Paradontoza najczęściej jest skutkiem nieprawidłowej higieny jamy ustnej. Należy zmienić tryb życia, by uniknąć konsekwencji uszkodzenia tkanek, które mocują ząb. Kiedy spożywamy alkohol lub palimy papierosy, istnieje ryzyko stanów zapalnych dziąseł, a także próchnicy. Paradontoza pojawia się również, kiedy protezy są niewłaściwie umiejscowione i uszkadzają tkanki. Choroby przewlekłe, np. cukrzyca czy reumatoidalne zapalenie stawów również zwiększają ryzyko utraty zębów. Leczenie paradontozy w każdym z tych przypadków jest możliwe, trzeba jedynie skutecznie jej zapobiegać, poprzez prawidłową pielęgnację jamy ustnej.

Jak należy pielęgnować jamę ustną?

Aby dokładnie oczyścić jamę ustną, trzeba zadbać o szczególne czyszczenie przestrzeni międzyzębowych. Posłuży do tego nić dentystyczna. Niezbędna jest również szczoteczka do zębów, którą używać należy minimum dwa razy dziennie. Szczotkowanie zębów powinno trwać nie mniej niż trzy minuty. Szczotkować zęby należy metodą wymiatającą, a następnie delikatnie masować dziąsła tą samą szczoteczką. W utrzymaniu prawidłowej higieny pomaga również płyn do płukania jamy ustnej, którego należy użyć tuż po powyższych zabiegach czyszczących. Regularne wizyty u dentysty, przynajmniej 2 razy do roku, również zaowocują w przyszłości mniejszym ryzykiem wystąpienia paradontozy. Dentyści wykonują profesjonalne czyszczenia poprzez usuwanie kamienia nazębnego. Pacjenci, którzy nałogowo palą papierosy, powinni szczególnie dbać o właściwą higienę zębów.

Co przyczynia się do krwawienia dziąseł?

Kiedy nasze dziąsła krwawią, najczęściej mamy do czynienia ze zbyt mocnym szczotkowaniem zębów. Używanie twardej szczoteczki lub zbyt mocne przykładanie jej podczas mycia zębów może uszkodzić tkankę dziąsła. Również to, co jemy może mieć wpływ na stan naszych dziąseł. Jeśli nasze posiłki są ubogie w owoce i warzywa, które są bogate w witaminę C, nasze naczynia krwionośne nie są dobrze uszczelnione i w konsekwencji krwawią. Na krwawienie dziąseł są szczególnie podatne kobiety w ciąży. Jest to spowodowane gospodarką hormonalną. Mechaniczną przyczyną krwawienia może być również nieprawidłowo dobrana proteza, która ociera dziąsło i go uszkadza. Często krwawienie dziąseł jest także skutkiem stanu zapalnego spowodowanego kamieniem nazębnym i płytką nazębną zalegającą na zębach, czyli nieprawidłową higieną. Dlatego też bardzo istotną rolę odgrywają wizyty kontrolne w gabinecie, aby zawczasu zapobiegać tym objawom.