Stomatologia zachowawcza i estetyczna

Co to jest próchnica zębów?

Próchnica jest procesem rozpuszczania twardych tkanek zęba (szkliwo, zębina, cement) przez kwasy, które produkowane są przez bakterie. Ubytek spowodowany tym procesem może wydawać się łatwy do wyleczenia. W przypadku nie zastosowania odpowiednich środków leczniczych, może się pogłębiać się, zajmując kolejne tkanki zęba aż dojdzie do miazgi (nerwu zęba) powodując jego zapalenie, a następnie martwicę, co znacznie komplikuje początkowo dosyć proste leczenie.

Jak można pozbyć się diastemy?

Jednym z rozwiązań jest aparat ortodontyczny. Według specjalistów jest najskuteczniejszym sposobem na pozbycie się diastemy, jednak trzeba go nosić długo (nawet ponad rok). Dla osób, które są niecierpliwe i nie chcą czekać, alternatywną może być zamykanie diastemy za pomocą licówek. Zabieg polega na naklejeniu cienkich, mających ok. 0,5 mm, porcelanowych płytek na zęby, które zostały uprzednio zeszlifowane. Najszybszym rozwiązaniem jest bonding, czyli zakrycie przerwy między zębami za pomocą materiału zwanego kompozytem.

Jak uratować cały złamany ząb?

Gdy pęknięciu lub złamaniu ulegnie cały ząb i dojdzie do uszkodzenia miazgi, konieczne jest wykonanie zdjęcia RTG zęba, a następnie leczenie kanałowe, które poprzedzi zamontowanie wykonanego z włókna szklanego. Dodatkowo materiałem zabezpieczającym jest wkład kornonowo-korzeniowy, który zapobiega ponownemu odłamaniu.

Jak zapobiegać próchnicy?

Najprostszym, jak również najtańszym sposobem na uniknięcie przykrych dolegliwości jest profilaktyka. Przede wszystkim warto skupić się na regularnej i dokładnej higienie jamy ustnej. Przynajmniej dwa razy w roku Pacjenci powinni odwiedzić stomatologa w celu usunięcia nagromadzonych bakterii i złogów. Nie bez znaczenia jest też używana szczoteczka. Wymiana jest konieczna co 3-4 miesiące, gdyż zużyte włókna mogą ranić dziąsła.