Leczenie kanałowe

Co to jest endodoncja?

Endodoncja jest gałęzią stomatologii, która dotyczy ocalenia bardzo chorych zębów, które w następstwie leczenia, mogą na długo pozostać w jamie ustnej. Lekarz, stwierdzając infekcję w centralnej części zęba, czyli stan zapalny jego miazgi, podejmuje decyzję o wyleczeniu zęba kanałowo. Do zmian zapalnych w miazdze zęba może dojść np. przez nieleczoną głęboką próchnicę lub uraz zęba.

Czy leczenie kanałowe boli?

Przebieg leczenia kanałowego oraz jego skutki kojarzą się przeważnie ze strachem i bólem. Nie są to jednak prawdziwe informacje, ale stereotypy. Leczenie stomatologiczne znajduje dziś na bardzo wysokim poziomie. Techniki leczenia oraz znieczulenia są nieinwazyjne i bardzo skuteczne. Większość zabiegów nie jest w ogóle bolesna. Każde znieczulenie jest aplikowane z niezwykłą precyzją i dokładnością. Oczywiście każdy Pacjent odczuwa skutki leczenia kanałowego indywidualnie, czyli może wystąpić lekki dyskomfort oraz nieznaczny ból po zabiegu.

Jaką korzyść przynosi leczenie kanałowe?

Jednym z alternatywnych rozwiązań leczenia endodontycznego zęba jest jego usunięcie i zastąpienie go implantem lub mostem w celu rekonstrukcji brakującego zęba. Przed rozpoczęciem leczenia lekarz ocenia liczbę kanałów, która musi być poddana zabiegowi i wtedy szacuje również cenę danego zabiegu. Ząb po leczeniu kanałowym należy odbudować zgodnie z rozległością zniszczenia korony – wypełnieniem, lub odbudową protetyczną. Największą korzyścią poprawnie przeleczonego zęba kanałowo jest jego zachowanie w jamie ustnej. Jego usunięcie, czyli brak zęba może skutkować zmianami w obrębie pozostałych zębów, a uzupełnienie braku zęba bywa znacznie bardziej kosztowne niż jego wyleczenie.

Jak przebiega zabieg leczenia endodontycznego?

Zabieg leczenia kanałowego odbywa się w znieczuleniu miejscowym, czyli jest wykonywany bezboleśnie i zapewnia komfort dla Pacjenta. Nasi specjaliści w celu ochrony zęba zakładają specjalną gumę, czyli koferdam, który zapobiega przedostaniu się śliny i bakterii do zęba oraz środków do płukania kanałów do jamy ustnej. Układ kanałów, który jest skomplikowany, wymaga użycia przez specjalistę narzędzi ręcznych lub maszynowych niklowo-tytanowych. Każdy kanał musi być oczyszczony na całej swojej długości, którą mierzy się za pomocą endometru. Następnie używana jest gutaperka, czyli specjalny materiał, którym lekarz wypełnia oczyszczony i zdezynfekowany uprzednio kanał.